Treenaa säännöllisesti aivojasi

Kuten kaikki ovat varmasti jossain määrissä itsekin kokeneet, ikääntyminen vaikuttaa muistin toimintaan – asioita saattaa unohdella ja uusia nimiä ja numeroita on entistä vaikeampi oppia. Usein ikääntynet tarvitsevat enemmän aikaa oppiakseen, mutta jos he todella haluavat oppia jotain, toimii ikäihmisen pää kuten nuorempienkin. beyinsporOppiminen ottaa kaiken ikäisillä oman aikansa. Tutkimukset eivät nimittäin tue sitä, että muisti väistämättä heikentyisi vanhetessa ja aivoja treenaamalla voidaankin vaikuttaa niiden toimintakykyyn. Aktiivisesti aivojaan käyttämällä aivojen soluyhteydet lisääntyvät ja näin aivot toimivat entistäkin tehokkaammin. Kyse on ennemminkin siitä, antaako unohtelulle ”vallan” vai pyrkiikö jatkuvasti pitämään virikkeellistä aivotoimintaa yllä. Itse asiassa vanhempana pystyy keskittymään olennaisimpiin asioihin nuorempia paremmin.

Yleensä ajatustyöskentelyn hankaloitumiseen liittyy myös biokemiallisia syitä, jotka johtuvat puutteellisesta verenkierrosta ja aivojen heikentyneestä hapensaannista. Tälle altistaa muun muassa korkea verenpaine, ahtautuneet verisuonet, veren korkea tai matala sokeri. Tähän voidaan kuitenkin vaikuttaa oikeanlaisella ruokavaliolla, hengityksellä ja liikunnalla. Aivot tarvitsevat sekä happea että sokeria, joskin esimerkiksi sokerin laadulla on suuri merkitys; valkoinen sokeri väsyttää, joten sen sijaan kannattaa suosia esimerkiksi hedelmien hedelmä- ja rypälesokeria ja kuivahedelmistä, pähkinöistä, kasviksista, siemenistä ym. saatavaa sokeria.

Näin huolehdit aivoistasi

Anna aivoillesi jatkuvasti uusia haasteita ja ponnistelun aiheita. Aivojaan voi pitää aktiivisena vaikka ristisanatehtäviä ratkomalla, lukemalla, jotain instrumenttia soittamalla, pelaamalla tietopelejä, kirjoittamalla ja erilaisia muistiharjoituksia tekemällä. Asukasyhteisömme lukuisat harrastusmahdollisuudet tukevat tämäntyyppistä aivotreenausta. Tule mukaan lukupiiriin, bänditoimintaan tai peli-iltoihimme.

Pidä kehosi kunnossa syömällä korkealaatuista ruokaa ja välttämällä terveysriskejä, kuten alkoholia ja tupakointia. Vältä valkoisia jauhoja ja suosi kasviksia. Punaisen lihan saanti on hyvä rajoittaa puoleen kiloon per viikko. Huomioimme yhteisömme viikon ruokalistassa terveelliset vaihtoehdot.

Pidä lepotaukoja ja nuku riittävästi. Päiväunia on sallittua nukkua. Pyri välttämään ylirasitusta, keho kyllä kertoo kun se tarvitsee lepoa.

Aivot pitävät sosiaalisista suhteista, joten vietä aikaasi muiden ihmisten kanssa. Asukasyhteisömme yhteisöllisyys siis edistää miltei huomaamattomasti virkeää aivotoimintaa!

Liike on lääke. Liikuntaharjoittelu parantaa aivojen aineenvaihduntaa, joten liiku jollain tavalla päivittäin. Kävely, vesijuoksu, keppijumppa pitää mielen vireänä. Mieluummin vähän useammin, kuin paljon harvemmin.

Muista, että aivojen treenaaminen on jatkuvaa toimintaa, ja siihen ei ole olemassa pikakuureja. Treenaa muistiasi pitkäjänteisesti!

Leave a Reply

Name *
Email *
Website